RUMUNSKO – FAGARAŠ  (  21.7.2007 – 5.8.2007 )

Celá fotogalerie k nahlédnutí zde

1.Den: Sobota den odjezdu – budím se u Alfonse na chatě, hlava bolí po předchozí noci , když majitel zapíjel svobodu. No 3 rychlý piva na kocovinu a asi v 10 mě jede vlak zpátky do Plzně. Tam se ještě trochu prospat, zabalit a v 19:07 odjíždíme vlakem do Prahy. Můj batoh váží 28 kg, což není málo - je to spíš víc. Asi v deset nám jede autobus z Florence, který končí až v Brašově. Na dobrou noc dáváme nějakou kořalku.

2.Den: Projíždíme Rumunskou krajinou a oproti tomu, co jsem zde byl před pár lety, tak se silnice i okolí docela zlepšuje. Ne nadarmo se píše, že Rumunsko čerpá největší dotace z EU, na rozdíl od nás, kde nikdo není schopen napsat ani žádost. Po vystoupení z autobusu kdz zjišťujeme škody v báglech ( měli jsme prostor hned vedle motoru, kde bylo asi 50° a tak třeba karimatka má tvar podle toho jaký vyplňovala volný prostor, tvrdé sýry mění skupenství na tekuté... ) Máme problém vyměnit peníze, banky i směnárny jsou zavřený, je neděle a bankomat bohužel nejde. Takže měníme na nádraží v Brašově u taxíkářů a hned s nimi domlouváme odvoz přes Zarnesti až k chatě Plauil Foii ( 842 m ). Nakonec usmlouvávám cenu 26 E za auto, ostatním smlouvání moc nevoní, holt všichni poprvé na východě. Cesta do Zarnesti je v pohodě, ale odtud začíná celkem dost drsná polňačka, což se našemu taxíkářovi moc nelíbí, chce zvednout cenu, nebo peníze na myčku, jelikož se práší… No nic navíc už mu nedáváme. Výchozí místo je celkem pěkné - pár chat, kemp, hospůdky. Zkoušíme první rumunské piva a jdeme spát.

3.Den: Vstáváme plni optimismu začínáme stoupat do kopce, který se čím výš jdeme stává, čím dál brutálnější. Jelikož jsme mysleli, že půjdeme podél potoka, tak si nebereme moc vody, ale opak je pravdou – jdeme vyschlým a prašným lesem. Tak si dáváme alespoň maliny a borůvky. Docela i dost bloudíme, ale vždy nějak záhadně na značku nějak trefíme. Stejně musíme pořád nahoru. Také je dost brutální vedro, cesta není moc prošlapaná, možná jsme začali stoupat moc brzo a měli jsme jít ještě kus po polní cestě. Důvodem je taky to, že ještě nejsme na mapě kterou máme sebou a jdeme jenom podle ukazatelů. Zhruba v poledne potkáváme skupinku Čechů v protisměru a ty nám říkají, že za hodinu budeme u vody. Skutečně pak narážíme na větší cestu a z ní přicházíme na louky, kde jsou jednotlivě salaše a u nich vytéká pramen. Stále ještě nejsme na mapě a tipujeme kdy už se tam dostaneme, zdá se nám to nějaké dlouhé. Taky jdeme pomalu, protože, máme dost těžké batohy. Nakonec dorážíme do sedla Kurmatura Lerescu / 1400 m. /, kde je rozcestník kousek pod cestou, která je využívána pro těžení stromů. Je zde ohniště a tábořiště, tak se po docela dlouhých dohadech rozhodujeme zde přespat. Místo je totiž v lese a bojíme se medvědů, tak dáváme všechno jídlo na strom, které je dost daleko od nás. Pak jdeme na dřevo a děláme oheň a vaříme. Honza vytahuje rádio a ladíme místní stanice a vychutnáme první večer v horách. Stany nestavíme, jelikož je horko a v lese nefouká.

4:Den: Ráno nás budí komáři a tak vyrážíme docela brzy, už asi v 8. Hned začínáme zase stoupat a na VF. LERESCU / 1690 m /. Zase nám nějak dochází voda, ale naštěstí potkáváme baču s velkým stádem ovcí, který nám ukazuje skrytý pramen vody v levém svahu. Dáváme mu za to pár sušenek. Vede tam pěšinka, ale nevím jestli se to dá najít jen tak. Taky potkáváme skupinku tří Angličanů. Dále pokračujeme na VF. COMISUL / 1883 m /, kousek za ním objevujeme pramen a zde zůstáváme na oběd. Zatím jsou všechny kopce dost oblé a travnaté. Dole jsou vidět salaše. Cesta dále pokračuje na VF. LUTELE / 2176 m / a dále na VF. BEREVOESCU MARE / 2300 m /, míjíme plechový záchranný bivak a z dálky vidíme jezírko, koupačka se bohužel nekoná, je to nějaký bahňák. Přes další vrchol CURMAT VLADULUI / 2182 m / sestupujeme dolů do sedla BRATELEI / cca 2100 m / a tady stavíme stany. Setkávají se zde další dvě značky, na hřebenovku se napojují cesta jak ze severu, tak i z jihu. Na jednu stranu padá svah prudce dolů a na druhou pokud jdete po značce narazíte na silný pramen vody, kde se myjeme. Voda je brutálně studená. Vaříme, popíjíme čaj a kořalku, dávám fajfku, je nádherný večer, až na komáry, kteří přestávají létat až když se ochladí. V noci se zvedá brutální vítr, který nás budí a raději všichni lépe kotvíme stany.

5.Den: Vstáváme a vyrážíme docela pozdě, hned na úvod nás čeká celkem výživný kopec VF. LUDISORU / 2302 m /, pak traverzujeme VF. ZARNEI / 2223 m /. Tady na pláních padá mlha a ochlazuje se. Na jednu stranu zde padá svah prudce dolů – parádní výhledy a zde se dá chytit signál na mobil. Dále pokračujeme do sedla CURMAT ZARNEI / 1923 m /, zde se nachází bivak ve tvaru fotbalového míče. Uvnitř a i venku je celkem bordel a ostatním se tu nelíbí, tak jdeme obědvat kus od něj. Na planině je pár jezírek a mokřin. Po oběde nás čeká opět výživné stoupání na skalnatý vrchol VF. LEAOTA / 2312 m /, následují hned dva další vrcholy VF. IEZERUL / 2429 m /  a VF. LA CHOIA BANDEL / 2398 m / ( tady si nejsem jistý, jestli sestup k jezeru nebyl dříve než druhý vrchol ) Už od vrcholu Lezerul lze vidět dole nádherné jezírko LACUL URLEA / 2194 m /, kam se rozhodujeme sestoupit a dnes spát u něj. Ono ani stejně není moc kde jinde přespat, všude je svah. Sice to znamená ztráta asi 200 výškových metrů, ale je to parádní místo. Stavíme stany a jdeme se koupat, voda ani není překvapivě moc studená a i se opalujeme jako někde na jihu na plážích. Večer přituhuje a jelikož jezero se nachází v podkově a uzavřené okolními kopci, tak je v noci docela kosa. Tomáš, jelikož si vzal jenom letní spacák, tak si na nohy bere igelitové tašky jaká je mu zima.

6.Den: Vstáváme ještě déle než včera a tak vycházíme opět pozdě. Musíme nejdřív vystoupat zpátky na hřeben. Potkáváme skupinu tří Slováků s nimiž měníme informace. Ještě to nikdo netuší, ale dnes bude královská vrcholová etapa.  Postupně zdoláváme vrcholy VF. FELEATRA MARE A SAMDATE / 2188 m /, VF. SLANINEI / 2268 m / , VF GALASESCU MIC / 2433 m /, VF GALASESCU MARE / 2470 m /. Pomalu, ale jistě stoupáme a nabíráme výšku. Hřeben je dost zubatý a tak vždy nastoupáme třeba 200 metrů a hned 100 ztratíme. Otevírají se pohledy na nejvyšší horu Rumunska VF. MOLDOVEANU, ženská část družstva by chtěla postavit stany pod stěnou u jezírka VALE A REA, ale Tomáš a já jsme proti, vidina piva na chatě CABANA PODRAGU nás žene dál. Dále sestupujeme do sedla PORTITA VISPEI / 2310 m /, kde je i záchranný bivak. Nyní nás čeká 200 metrů stoupák v suti a oklouzané hlíně. Většina lidí chodí hřebenovku na druhou stranu než my. Za chvíli přicházíme na vrchol VISTEA MARE / 2527 m /, tady necháváme batohy a nalehko pokračujeme cca 15 minut na VF. MOLDOVEANU / 2544 m /. Chce dávat pozor, občas se použijí i ruce. Na vrcholu focení, pak návrat k batohům. Trochu nás mate ukazatel, že na chatu je to ještě 4 hodiny, ale někdo nám říká, že je to max. 1,5 hodiny. Jinak další nepříjemností je vrtulník, který právě nabírá holku, kterou pokousali psi co hlídají stádo ovcí. Trochu se bojíme. Pak sestupujeme prudce dolů, do sedla, následuje opět zubatý hřeben a vrcholy SAVA ORZANELEI / 2418 m /, sedlo, pak vrchol VF. CORABIA / 2406 m /, pak konečně poslední sedlo SAVA PODRAGULUI a sestup na chatu, kterou už z dálky vidíme. Po příchodu k chatě CABANA PODRAGU / 2136 m / dáváme hned pivo. Pak stavíme stany hned u jezera, myjeme se a vaříme jídlo. Je docela zima a tak jdeme do chaty dáváme pár piv a k tomu pár rumů – nalévají to do hrnečků na kafe a je to decák ( cca 40 Kč ) vydržíme tam do zavíračky a pak ještě všichni vlezeme do jednoho stanu, posloucháme rádio a dopíjíme zásoby kořalky z domova. Venku fouká docela silný vítr.

7.Den: Ráno jdeme nahoru k hornímu jezírku, do kterého padá ledovcový splaz, lezeme na něj a stavíme sněhuláky, děláme brouky, prostě blbneme. Pak následuje menší hádka, jestli tu dnes zůstat a udělat volný den, nebo jít dál. Nakonec vítězí jít dál. Nerozumně si vybíráme modrou značku jako, že to bude zkratka po rovině. Opak je pravdou, opět jdeme nahoru dolů. Naše ( Tomáš a já ) původní sliby, že cesta vede po vrstevnici se vyplňují, ale bohužel jdeme na vrstevnice kolmo. Nálada není nejlepší, nakonec se napojujeme zpátky na červenou hřebenovku v sedle PORTILA ARPASUIUI / 2175 m /. Dále traverzujeme VF. CAPREI / ? 2494 m /. Pak sestupujeme k jezeru LACUL CAPRA / 2249 m /. Jdeme ještě dál, jelikož původně chceme sestoupit až dolů k silnici, ale tam už se nám po tom co dole vidíme nechce. Je tam hodně aut, stánků a vůbec blázinec. Tak se vracíme zpátky k jezeru a rozbalujeme stany. S Tomášem pak rušíme i náš plán seběhnout dolů k jezeru na pivo, je to přece jenom dost výškových metrů. Honza se při večeři říznul do jazyka.  Čeká nás bohužel smutný večer, jelikož už nemáme žádný chlast. Zachraňuje nás Honza, který vytahuje doutník a hlavně špeka! Hned se nám zlepšuje nálada.

8.Den: Ráno sestupujeme prudkým svahem k velkému jezeru BALEA LAC. Potkáváme Rumuny, co si vyšli na výlet nahoru k jezeru – igelitka a sandály je jejich výbava, nadšení jim nechybí. Po pár dnech jsme v civilizaci = hledáme nějakou hospodu kam se vejdeme. Jelikož je sobota, je tady hodně lidí. Ústí sem tunel, kterým se projíždí na druhou stranu hor. Je zde docela dost chat, většina drahých. Dáváme jídlo, pivo a jdeme nakupovat chleba. Dáváme si nějaké speciality, vařenou kukuřici a tak podobně. Pak ještě pivo, pivo a pivo. Kupujeme taky místní kořalku, která se zde prodává v 0,5L plastových flaštičkách od Coly a Džusů. Někomu dochází hajzlák, tak somrujeme ubrousky v nějakém stánku – mají z nás srandu. Je vedro tak pivo celkem leze do hlavy. Padají i návrhy zůstat tady, ale nakonec se zvedáme. Prudké stoupání nám rychle alkohol vyhání z těla. Rychle nabíráme výšku na VF PALTINULUI / 2399 m / tam se otevírá obrovská travnatá pláň, kde na chvíli usínáme. Kdo nechce nemusí setupovat dolů k tunelu, značka vede i hřebenem nad tunelem. Pak pokračujeme přes vrcholy VF. LAITA / 2397 m / A VF. LAITEL / 2390 m /. Nakonec sestupujeme k jezeru LACUL CALTUN / 2135 m /, kde dnes končíme. Je tady už dost lidí, tak máme relativně špatná místa na stany, jelikož podklad je dost nerovný a kamenitý. Holky se jdou mýt u jezera, později zjišťujeme, že se tam nesmí koupat, jelikož, je to zdroj pitné vody. Vaříme a já kopu do ešusu a zvrhávám večeři, Lucka se pro změnu dost hluboko řízla do palce ( aby nemusela mýt nádobí a musím to dělat já ). Pak pijeme kořalku, co jsme koupili dole u silnice – slušný hnus, ale když se to zapíjí vodou s tangem, tak to docela jde. Pro zvlášt výtečnou chuť jí říkáme Kerosín - podle mě je to skoro čistý líh. Taky domlouváme plány na následující dny, jelikož lidi co šli proti nám, způsobili v našich řadách paniku a někomu se na VF. NEGOIU / 2535 m / nechce, tak domlouváme pro někoho odpočinkový den a druhá skupina půjde nalehko na průzkum.

9.Den: Vstáváme brzo a hned začínáme stoupat od jezera nahoru. Jsou tu velký bloky skály, super na bouldering. Mimochodem potkáváme pár lidí s lany na batohu a jak později zjišťuji, tak se zde i leze. Za chvíli se blížíme k soutěsce STRUNGA DRACULUI – jedná se o prudkou soutěsku, kde je všechno lámavé a jsou tam i k držení řetězy. Největší problém může dělat, to že někomu něco hodíte na hlavu a pozor dávat při míjení, jinak při trochu opatrnosti pohoda. Pak dosahujeme VF. LESPEZI / 2517 m / a následuje hřebenovka na VF. NEGOIU / 2535 m /. Na vrcholu se fotíme a pozorujeme co nás čeká. Dále sestupujeme do sedla a nyní přichází to, čím nás všichni strašili – pár i lezeckých úseků, nám to nepřijde, všechno jdeme bez problémů. Je to celkem dost fotogenická cesta. Těsně pod vrcholem VF. SERBOTA / 2331 m / se napojujeme na žlutou značku, která spodem obchází tento úsek a vracíme se zpátky. Bohužel ztrácíme hodně výškových metrů, které musíme pak zase těžce nastoupat v hnusné suti. Vracíme se tedy do sedla a pak zpátky přes VF. NEGOIU jdeme na CALTUN. Ještě jdeme zpátky druhou soutěskou ??? a trochu si zacházíme. Pak už jen sestup zpátky k jezeru. Druhé družstvo na nás čeká a pak vyráží směrem zpátky na jezero BALEA LAC. K večeru začíná pršet, tak zalézáme do stanů. Ani předpověď co nám posílají z Čech nevypadá na další dny dobře, tak jdeme spát.

10 Den: v noci fouká brutální vítr a prší, tak se moc nevyspíme. Ráno rychlá porada a jelikož se nám za mokra těžší úsek přecházet nechce a předpověď na další dny vypadá podobně rozhodujeme se přejet na pár dní k moři. Tedy nás čeká návrat k jezeru BALEA LAC ( pro Tomáše už potřetí ). Fouká silný vítr, občas máme problém se udržet na nohou. I na tábořišti nikdo nezůstává a všichni jdou dolů. I poprvé za celý pobyt v horách přes den na sebe navlékáme bundy a kalhoty. Po sestupu dolů k tunelu hledáme jestli něco jede dolů – autobus nejede, tak se dělíme a první skupina ( Zůza, Iva a Honza ) odjíždí s nějakým chlapíkem dolů – domlouváme se, že sraz dáme v Avrigu na nádraží. My ( Lucka, Tomáš a já ) jíme a pak jdeme na stopa – staví nám první auto – Rumun žijící v Německu, který přijel za rodičema. Veze nás na naše přání až na nádraží. Cesta je dlouhá – cca 75 km. On docela zajímavě vypráví, tak nám to rychle utíká. Ze začátku je to samá serpentina, převýšení dolů do údolí je dost velké. Na nádraží si dáváme pivo, jelikož vlak nám před chvílí ujel. Čekáme na druhou skupinu, kterou jak se později dozvídáme chlapík odvezl oproti dohodě jinam. Naštěstí je to na trase vlaku a tak kupujeme lístky a později nastupujeme do vlaku. S druhou  skupinou se naštěstí potkáváme, jsou na zastávce v obci, která má asi 20 obyvatel. Společně jedeme do BRAŠOVA, kupujeme lístky na vlak k moři a jdeme na prohlídku města. Opět se dělíme, já s Tomášem jdeme na pivo a do kavárny přečíst maily, druhá skupina, jde někam na zmrzlinu. S Tomášem procházíme asi čtyři hospody a ochutnáváme místní piva – většina je dost pitelných a na nádraží přicházíme v dost dobré náladě. Jedeme do města MANGALIA. V kupé pro osm máme pro sebe a tak se radujeme a chystáme se spát. Bohužel v průběhu noci si k nám sedá jeden Rumunský pár, který jede na dovolenou – asi z nás nejsou  moc nadšení…

11. Den: V MANGALII vystupujeme v 9:30, autobusem se přemísťujeme do vesnice 2 MAI. Zde nacházíme jenom jeden kemp na pláži – dost humus. Tak pokračujeme dále směrem k hranici s Bulharskem a zakotvíme v poslední vesnici v Rumunsku – VAMA VECHE. Tam se domlouváme na tři noci v kempu a stavíme stany. Všude kolem jsou dost podivní lidé, půlka z nich se teprve probouzí, hodně jich má dredy, všude se válí flašky od piva a vodky, druhá půlka lidí už je v kempu na šrot… Je to tady asi něco jako pro mladé němce ostrov Ibiza – prostě sem jezdí pařit. Je tady hodně diskoték, hodně stanů, kde se hrají různé styly hudby a hlavně se dost chlastá. Začíná se mě tady pomalu ale jistě líbit. Tomáš říká hlášku, která nám zůstává až do konce zájezdu – „já takovýma lidmi co jsou tady dost opovrhuji a neuznávám je“… nakonec se ukáže že Češi nejsou o moc lepší. Jdeme k moři – také kapitola sama pro sebe – je docela zakalené, plave tam dost řas a jsou velké vlny. Večer jdeme na jídlo, ochutnáváme nějaké místní speciality. Za zmínku stojí servírka, která je blondýna s modrýma očima, jakoby sem vůbec nepatřila. Vypadala totiž přesně jako účastnice mnou vysněného zájezdu polských studentek z církevní školy do pohoří Fagaraš, které jsme v horách bohužel nepotkali - asi ztratily směr. Večer se jdeme podívat po klubech, ale jelikož, jsme po cestě unaveni, tak jdeme spát asi ve 12, což se večírek teprve rozjíždí.

12.Den: Ráno jdeme na pláž, kupujeme obrovského melouna a pak jedeme na výlet do MANGALIE. Kupujeme lístky na vlak zpátky a procházíme se po městě. Dáváme piva, ochutnáváme další speciality, prostě pohoda. K večeru se vracíme zpátky, kupujeme víno a jdeme si sednout na pláž. Probíhá parádní beach party. Já se od ostatních odděluji a jdu projít co nabízí zdejší zábava. Obcházím skoro všechny hudební stany a seznamuji se s nějakým místním bossem, který jednu diskotéku vlastní. S ním a jeho kámošema pařím až do 5ti ráno, kdy se vracím do kempu.

13. Den: ráno jdeme na pláž, já dospávám zbytek noci, jsou ještě větší vlny než včera, tak docela dost blbneme, někdy je to až na hraně. Ivča jde sbírat mušle, bohužel jí staví hlídka až skoro v Bulharsku. Pak v kempu rušíme jednu noc, bez problémů nám vrací peníze a jdeme na autobus. Čeká nás opět dlouhý přejezd až do TEMEŠVÁRU -15 hodin, na cestu kupujeme zdejší dvoulitrové maxipiva. Ve vlaku je jako tradičně vedro a jako tradičně sedíme hned za zachodama, tak si to pěkně vychutnáváme.

14. Den: Se zpožděním přijíždíme do Temešváru a hledáme ubytování. Náhodou narážíme na jednu paní, která se nás ujímá a dává nám tip na ubytování v církevní škole. Cena 7 euro je dost dobrá a pokoj také ujde. Pak jdeme na prohlídku města, mimochodem je zde dost k vidění a město je pěkně upraveno. Procházíme celé staré město, dáváme kávičky a dortíčky v kavárnách, pivečka v pivnicích, prohlížíme kostely a katedrály, flákáme se po prospektech, zevlujeme u řeky – prostě dovolená jak má být. Večer začíná mít několik lidí střevní problémy – holt si tělo na dobrůtky odvyklo. Před cestou autobusem jako když najdeš. S obavami jak bude ráno tedy jdeme spát. V noci jako bonus nás a hlavně Tomáše dost poštípou komáři.

15. Den: ráno prší, tak jdeme jen pro chleba, snídáme a jen tak poleháváme před cestou. Pak odcházíme na nádraží, které bez problémů nacházíme, jelikož nám včera dobře poradila slečna v informacích. Autobus má zpoždění a tak čekáme na vedlejším vlakovém nádraží. Pak konečně nastupujeme a čeká nás dlouhá cesta domů. Ještě musíme vydržet asi hodinovou zastávku na RUM/MAĎ hranicích, kde nás nechávají vystoupit a přes noc tranzit do Prahy.

16. Den: přejíždíme do Plzně a celou akci zakončujeme na obědě u Lízala…